درسنامه مطالعات هشتم درس اول
درسنامه درس تعاون 1، مطالعات هشتم – تعاون 1
به همراه حل فعالیت های کتاب درسی در کلاس درس
در این بخش قصد داریم نکات کلیدی و مهم کتاب مطالعات پایه هشتم به همراه پاسخ فعالیت های درس اول را با دانش آموزان این پایه بررسی کنیم. سعی شده از بیان مواردی که مهم نبوده اند صرفنظر شود، بنابراین این مبحث به گونه ای خلاصه شده متن کتاب بصورت نکات کلیدی و مهم می باشد.
امیدواریم بتوانیم در حفظ و یادگیری این کتاب کار هر چند ناچیزی انجام داده باشیم.
درسنامه مطالعات هشتم درس اول
*** تعریف تعاون : تعاون به زبان ساده یعنی همکاری و یاری رساندن به یکدیگر.
برای نمایش تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید |
برای نمایش تصویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید |
*** پاسخ فعالیت صفحه 3 کتاب درسی با توجه به ماجرای 1 و 2
1 – گفتگو کنید.
الف) شباهت های این دو ماجرا چه مواردی بود؟
جلوه ها و شکل هایی از احساس مسئولیت، تعاون، همکاری، کمک به همدیگر و همفکری برای حل مسائل
ب) در ماجراهایی که نقل شد، افرادی که پیشقدم شده بودند تا به دیگری کمک کنند، چه دلیل برای کار خود آوردند؟ بیان کنید.
احساس وظیفه و مسئولیت و کمک کردن و پیدا کردن راه چاره برای حل مشکل و شرایط سخت و بد پیش آمده
پ) اگر در این ماجرا احساس مسئولیت و همکاری وجود نداشت، چه اتفاقاتی می افتاد؟
در ماجرای اول دوره درمان احمد آقا به طول می انجامید، هزینه ای بیشتر می شد، علی از نظر درسی ضعیف می شد در نتیجه خانواده احمد آقا دچار مشکلات فراوان دیگری نیز می شد.
در ماجرای دوم بوی بد و نامطبوع زباله ها شهرک را فرا می گرفت و باعث بیماری مردم می شد. در نتیجه اهالی شهرک دچار مشکلات فراوان دیگری نیز می شدند.
ت) اگر در خانواده و فامیل برای کسی اتفاق ناخوشایندی پیش بیاید، آیا صحیح است ما بی تفاوت بمانیم؟ چرا؟
خیر، زیرا وظیفه انسانی ما حکم می کند که در حل مشکلات به یکدیگر کمک کنیم ضمن اینکه ممکن است روزی همین مشکل برای ما هم پیش بیاید و از دیگران انتظار کمک داشته باشیم. بنابراین ما با کمک کردن به دیگران احساس تنهایی نخواهیم کرد و با حل مشکلات به آینده امیدوار خواهیم شد.
*** از آنجایی که انسان هم موجودی اجتماعی و هم مسئول آفریده شده است ؛
- نمی تواند اعمال و رفتار و زندگی خود را از اجتماع جدا کند و بگوید من می خواهم زندگی آسوده ای داشته باشم.
- نمی تواند نسبت به آنچه در جامعه می گذرد و اتفاقاتی که برای دیگران می افتد، بی تفاوت بوده و زندگی خود را از دیگران جدا کند.
*** نمونه ای از پیام ها و دستوراتی که دین مبین اسلام در مورد رابطه فرد با اجتماع، بیان کرده است.
یکی از نکات مهمی که از دو آیه فوق می توان فهمید؛ واژه « تعاون » است.
همان طور که از معنی آیۀ 2 سوره مائده برمی آید، خداوند از ما دو چیز را خواسته است.
- در کارهای نیک به یکدیگر کمک کنیم.
- در کارهای ناپسندی مانند گناه و ستمکاری با دیگران همکاری نکنیم.
*** معنی همکاری نکردن در گناه : اگر کسی کار ناپسند یا گناهی انجام می دهد ما او را تشویق نکنیم یا طوری رفتار نکنیم که انگار با او موافق هستیم.
در شکل نموداری زیر جلوه ها و اشکال مختلف تعاون رو می توانید ببینید.
درسنامه مطالعات هشتم درس اول
* تعاون در خانه و مدرسه
همکاری و همدلی در خانواده باعث صمیمیت و محبت بیشتر بین اعضای خانواده می شود.
با تقسیم وظایف و مسئولیت ها، هر عضوی از خانواده احساس می کند که مفید است و همه کارهای خانه بر دوش یک نفر قرار نمی گیرد.
پیامبر اکرم (ص) و امامان بزرگوار (ع) با اعضای خانواده خود، کمال همکاری را داشتند و در کارهایی مانند دوشیدن شیر چهارپایان، آسیاب کردن گندم و جو و نظافت خانه همکاری می کردند.
شایسته است علاوه بر اعضای خانواده، قوم و خویش ها نیز در کارهای نیک، احساس همدلی و همکاری داشته باشند، در زمان های لازم به یاری یکدیگر بشتابند و نسبت به گرفتاری ها و مشکلات هم بی تفاوت نباشند.
* حتما شما تا کنون همکاری در مدرسه را نیز تجربه کرده اید. برای مثال همکاری در نظافت کلاس و مدرسه، کمک به هم کلاسی هایی که در درس ضعیف هستند، همکاری در مراسم صبحگاهی و از این قبیل. شما در مدرسه چگونه و در چه کارهایی با هم کلاسی ها یا کارکنان مدرسه، همکاری می کنید؟ توضیح دهید.
تعاون در محله
شایسته است افراد یک محله نیز با هم همکاری و همدلی داشته باشند. همدلی و همکاری بین افرادی که در یک محله زندگی می کنند، علاوه بر ایجاد صمیمیت و همبستگی، موجب می شود که کارها بهتر پیش برود.
در دین اسلام به محبت و توجه به همسایه سفارش بسیار شده است. عیادت از همسایه بیمار، کمک و خوشامدگویی به همسایه جدیدی که به محله نقل مکان نموده، همکاری در نظافت و پاگیزگی محله و مراقبت از اموال عمومی و همکاری در جشن ها یا مراسم مختلف از جلوه ها تعاون در محله است.
فعالیت صفحه 6 کتاب درسی
2. به نظر شما آیا صحیح است که در خانه، همۀ کارها بر دوش یک نفر گذاشته شود؟ چرا؟
خیر، زیرا کارها بر دوش یک نفر می افتد و او نیز بخاطر تنها بودن باید تلاش بیشتری کند تا همه کارها را به خوبی انجام دهد، در نتیجه ناتوان و مریض شده و سبب مشکلات و بی نظمی بیشتری در خانواده می شود؛ اما با تقسیم کارها و وظایف احساس مفید بودن افراد شکل گرفته و عدالت رعایت می شود.
3. شما در چه مواردی با اعضای خانواده تان همکاری می کنید؟ روی یک کاغذ بنویسید.
خرید برای خانه، نظافت منزل، چیدن وسایل خانه، آماده کردن غذا و چایی – نگهداری از کوچکترها، کمک به خواهر و برادر کوچک تر در درس ها، همکاری در هنگام پذیرایی از میهمان ها و …
4. چه نمونه هایی از همکاری در بین همسایه ها یا افراد محله خود سراغ دارید؟ بیان کنید.
همکاری در جابجایی وسایل سنگین همسایه ها – تزئین و چراغانی کردن محله در اعیاد و مراسم های مختلف – کمک به سالمندان و معلولان – کمک مالی و معنوی به مستمندان و فقیران محله – مراقبت از اموال عمومی
5. به نظر شما کدام مکان ها در محله می تواند به همبستگی و همکاری بیشتر بین افراد آن محله کمک کند؟
همکاری در مساجد، حسینیه ها، دفاتر شوراهای اسلامی و شورای حل اختلاف، پایگاه بسیج، خانه های ریش سفیدان و معتمدان محل
6. به نظر شما چه عواملی مانع از همکاری و تعاون می شود؟ مثال بزنید.
خودخواهی، دنیاطلبی، وسوسه های شیطانی، ناتوانی در برقراری روابط سالم، عدم همدلی، عدم روحیه تعاون و همکاری، نداشتن مهارت و آموزش های لازم و کافی در تعاونی ها، حسادت و عداوت و …
در ادامه از شما می خواهیم در صورتی که مطالب و مفاهیم این درس را بصورت کامل آموخته و به حد تسلط رسیده اید در آزمون این درس هم شرکت کنید و آموخته های خود را مورد ارزیابی قرار دهید.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.