درسنامه درس یازدهم پیام های آسمان نهم
درسنامه درس یازدهم پیام های آسمان نهم + آزمون آنلاین
نکات مهم درس یازدهم پیام های آسمان نهم – انفاق – کلاس درس
درسنامه درس یازدهم پیام های آسمان نهم
مقدمه
دین اسلام آخرین و کامل ترین برنامه ای است که خداوند برای نجات بشر از تمامی گرفتاری ها و دست یافتن به رستگاری در دنیا و آخرت فرستاده است؛ بنابراین این دین باید راهی برای نجات مردم از فقر داشته باشد.
- یکی از راه کارهای دین اسلام برای حل این مشکل، انفاق است.
پیامبر (ص) می فرماید :
«خداوند به اندازۀ نیازمندی های مردم فقیر در اموال ثروتمندان حقی قرار داده است، اگر بپردازند نیازمندی های عمومی مردم برطرف می شود. اگر گرسنه یا برهنه ای در میان مردم پیدا شود، به این دلیل است که ثروتمندان، «حقوق واجب» اموال خود را نپرداخته اند».
خداوند در قرآن کریم همواره انسان ها را به بخشش قسمتی از اموالشان به نیازمندان تشویق کرده و این اعطای مال را «انفاق» نام نهاده است :
الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ
بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ |
کسانی که از اموال خود انفاق می کنند
در شب و روز به صورت پنهانی و آشکارا پاداششان نزد پروردگارشان است نه ترسی دارند و نه غمگین می شوند |
پیام : یکی از نتایج انفاق برای فرد انفاق کننده، علاوه بر پاداش اخروی، عدم ترس و حزن و اندوه است.
- انفاق مال آن قدر نزد خداوند ارزشمند است که آن را یکی از نشانه های ایمان می داند.
- خداوند حکمت انفاق را «توزیع ثروت میان فقرا و جلوگیری از انحصار آن در دست ثروتمندان» بیان کرده است.
برخی از نتایج انفاق در جامعه :
- ثروت به دست نیازمندان نیز می رسد.
- فاصلۀ طبقاتی میان ثروتمند و فقیر کمتر می شود.
- بخش زیادی از گناهان و جرم های ناشی از فقر از جامعه ریشه کن می شود.
- مردم نسبت به یکدیگر مهربان تر می شوند.
- احساس مسئولیت بیشتری می کنند.
- در نهایت آرامش و امنیت در جامعه حاکم می شود.
انواع انفاق
انفاق بر دو نوع است :
الف) انفاق واجب که عبارتند از : زکات و خمس
ب) انفاق مستحب که عبارتند از : قرض الحسنه، وقف و …
انفاق های واجب :
1. زکات : در اصل به معنای پاک شدن از دلبستکی ها و آلودگی هاست و به نوعی از انفاق گفته می شود که به برخی از دارایی های انسان تعلق می گیرد.
زکات به سه دسته دارایی تعلق می گیرد:
- غلات : گندم، جو، خرما و کشمش
- دام ها : شتر، گاو و گوسفند
- سکه ها : طلا و نقره
زکات به چه کسانی تعلق می گیرد؟
پاسخ : اگر کسی از دارایی های فوق، به انداره ای که در دین تعیین شده است، داشته باشد، بر او واجب است بخش مشخصی از آن را در راه خدا انفاق کند.
نتیجه پرداخت زکات : مصونیت مال از نابودی و پربرکت شدن آن
نتیجه پرداخت نکردن زکات : خداوند نعمت هایش (بارندگی، حاصل خیزی، فراوانی و …) را از صاحبان آنها بازمی دارد.
زکات فطره (فطریه) :
کسی که هنگام غروب شب عید فطر، بالغ و عاقل و هشیار باشد و فقیر هم نباشد، باید برای خود و کسانی که او هزینۀ زندگی آنان را می دهد، به ازای هر نفر سه کیلوگرم گندم یا جو یا برنج یا هر غذایی را که در طول ماه مبارک زمضان بیشتر از آن استفاده کرده است، به مستحق بدهد. البته اگر پول آن را هم بدهد کفایت می کند.
2. خمس :
هر مسلمانی که از طریق کار، درآمدی کسب می کند، پس از صرف هزینه های سالانۀ خود و خانواده، باید یک پنجم آنچه را که باقی مانده است، به عنوان خمس بپردازد.
خمس به حاکم اسلامی یا مرجع تقلید پرداخت می شود تا در راه هایی که قرآن کریم، رسول اکرم (ص) و ائمۀ علیم السلام مشخص کرده اند، صرف شود.
مانند : آشنا کردن مردم با معارف دینی، دفاع از کشورهای اسلامی، تربیت دانشمندان علوم دینی، تألیف و توزیع کتاب های دینی و ….
خمس به چه کسانی تعلق می گیرد؟
پاسخ : هر کسی که از طریق تجارت، کشاورزی یا کسب های دیگر، مالی به دست آورد، باید برای خود «سال مالی» داشته باشد و در انتهای «سال مالی»، اگر به اموال او خمس تعلق می گیرد، خمس اموالش را بدهد.
- با پولی که خمس آن پرداخت نشده است، نمی توان چیزی خرید؛ به عنوان مثال اگر با آن پول خانه ای خریده شود، نماز خواندن در آن خانه باطل است.
- به باقیمانده آذوقه هایی مانند برنج، روغن و … در پایان سال مالی خمس تعلق می گیرد.
- زیور آلات خانم ها اگر بیش از مقدار مصرفی باشد و حالت پس انداز داشته باشد به آن خمس تعلق می گیرد.
انفاق های مستحب
1. قرض :
این عمل تا آن اندازه ارزشمند است که در دین اسلام برای صدقه دادن ده ثواب و برای قرض دادن هجده ثواب قرار داده شده است.
دلایل اهمیت قرض دادن:
الف) قرض موجب حفظ آبروی مستحق می شود.
ب) قرض موجب فعالیت و کسب و کار می شود؛ زیرا فرد قرض گیرنده باید کار کند تا قرض خود را برگرداند.
پیامبر اکرم (ص) دربارۀ قرض دادن فرموده است :
«مسلمانی که به برادر مسلمان خود قرض دهد، در برابر هر درهمی که قرض داده، هم وزن کوه احد، حسنات خواهد داشت و اگر برای دریافت آن مدارا به خرج دهد، از پل صراط همچون برق جهنده بدون حساب و عذاب خواهد گذشت.»
- در تعالیم معصومان از قرض گرفتن در حالت بی نیازی یا موارد غیرضروری نهی شده است؛ زیرا درخواست از دیگران آبروی انسان را در معرض خطر قرار می دهد.
2. وقف :
وقف به این معناست که در راه جلب رضایت خداوند مالکیت بخشی از اموال و دارایی هایش را از اختیار خود خارج کند و استفاده از آن یا استفاده از درآمد آن را در اختیار دیگران (عموم مردم، فقرا، ایتام و …) قرار دهد.
پیامبر اکرم می فرماید :
«هنگامی که انسان مؤمن از این دنیا می رود، تمامی اعمال او قطع می شود؛ به جز سه عمل : صدقۀ جاریه، عملی که از خود به یادگار گذاشته است و فرزند صالحی که برایش دعا می کند»
پیامبر اکرم (ص) بارها اموالی را برای استفادۀ مسلمانان وقف کردند. حضرت علی (ع) با حفر چاه، ایجاد نخلستان و باغ های فراوان، آن ها را وقف می کرد.
ساختن مسجد، کتابخانه ی عمومی، مدرسه، دانشگاه، بیمارستان های عمومی، خانه برای یتیمان و بی سرپرستان و فقیران و … نمونه هایی از وقف در بین مسلمانان است.
نتایج وقف، منفعت رساندن به تمام مردم یا مردم مستحق است.
(به زودی)
(به زودی)
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.